Η σημασία του νερού στην υγεία των παιδιών

Το ανθρώπινο σώμα αποτελείται από νερό σε ποσοστό μεγαλύτερο του 50% του βάρους ενός υγιούς ατόμου και μάλιστα όσο μικρότερη είναι η ηλικία τόσο μεγαλύτερη και η αναλογία του βάρους σε νερό τονίζει η  Κούσουλα Ασημένια, Διαιτολόγος Διατροφολόγος. Έτσι μπορούμε να αντιληφθούμε πόσο σημαντική είναι η πρόληψη της αφυδάτωσης ειδικά στα παιδιά καθώς εκείνα διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο μιας και η διαδικασία μπορεί να ξεκινήσει πιο γρήγορα σε αυτά διότι ο μηχανισμός που ρυθμίζει τη δίψα είναι λιγότερο αναπτυγμένος από ό,τι είναι στους ενήλικες και τείνει να εμφανίζεται αφότου έχει επέλθει η αφυδάτωση.
 
Η σημασία του νερού στην υγεία των παιδιών
 
Η απώλεια του 2% των υγρών του σώματος οδηγεί σε μείωση της τάξης του 20% τόσο σε φυσικές όσο και σε διανοητικές λειτουργίες, ενώ αφυδάτωση της τάξης του 3% μπορεί να επιφέρει θερμοπληξία, ιδιαιτέρως κατά τους θερινούς μήνες ή κατά τη διάρκεια έντονης φυσικής δραστηριότητας. Ένα καλά ενυδατωμένο παιδί, είναι ένα υγιές παιδί, μιας και η αφυδάτωση προκαλεί κούραση, δημιουργεί πονοκεφάλους, κακή διάθεση αλλά και οκνηρία. Επηρεάζει ακόμα την ικανότητα συγκέντρωσης αλλά και την πνευματική διαύγεια.
 
Το νερό επίσης είναι πολύ σημαντικό καθώς βοηθάει τη βιοσύνθεση διαφόρων χημικών ουσιών, διασπά τις πρωτεΐνες, διευκολύνει την πέψη, προλαμβάνει τη δυσκοιλιότητα, αποβάλλει το πλεονάζον νάτριο από τον οργανισμό, ενυδατώνει τους ιστούς, απεκκρίνει τοξίνες μέσω της ούρησης, ρυθμίζει το βασικό μεταβολισμό και συμβάλει στην πρόληψη ασθενειών όπως η νεφροπάθειες και οι ουρολοιμώξεις.
 
Αν και τα παιδιά είναι μικρότερα σε μέγεθος από έναν ενήλικα ωστόσο θα πρέπει να καταναλώνουν μεγαλύτερες ποσότητες νερού. Στη νηπιακή ηλικία συστήνεται η κατανάλωση 900-1.200 ml νερού την ημέρα, σε παιδιά προσχολικής ηλικίας 1.000-1.200 ml την ημέρα (δηλαδή περίπου 6-8 ποτήρια νερού) και σε παιδιά σχολικής ηλικίας πάλι 6-8 ποτήρια νερό μεγαλύτερου μεγέθους. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η Ευρωπαϊκή Αρχή για την Ασφάλεια των τροφίμων (www.efsa.europa.eu) για τα αγόρια ηλικίας 9-13 ετών συστήνεται η κατανάλωση 2,1 Lt νερού την ημέρα ενώ για κορίτσια αντίστοιχης ηλικίας συστήνεται η κατανάλωση 1,9 Lt νερού ημερησίως!
 
Η πρόσληψη νερού από τη διατροφή καλύπτει περίπου το 50% των ημερησίων αναγκών, όμως αυτό εξαρτάται και από το είδος της τροφής. Συγκεκριμένα, η ξηρά τροφή χρειάζεται περισσότερο σάλιο, άρα δημιουργεί και αυξημένη ανάγκη για νερό, επίσης κάποιες τροφές δεσμεύουν μεγαλύτερες ποσότητες νερού (τροφές πλούσιες σε κυτταρίνη-πηκτικές ύλες), είτε απαιτούν μεγαλύτερη ποσότητα χολής για την πέψης τους και κατ” επέκταση και μεγαλύτερη ποσότητα νερού (όπως τα λίπη). Τροφές που έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε νερό είναι το μαρούλι, το μπρόκολο, το πεπόνι, το γάλα, ο χυμός πορτοκάλι, το καρότο, το γιαούρτι, το μήλο, τα ψάρια ή και το ρύζι.
 
Το ανθρώπινο σώμα αποτελείται από νερό σε ποσοστό μεγαλύτερο του 50% του βάρους ενός υγιούς ατόμου και μάλιστα όσο μικρότερη είναι η ηλικία τόσο μεγαλύτερο και η αναλογία του βάρους σε νερό. Έτσι μπορούμε να αντιληφθούμε πόσο σημαντική είναι η πρόληψη της αφυδάτωσης ειδικά στα παιδιά καθώς εκείνα διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο μιας και η διαδικασία μπορεί να ξεκινήσει πιο γρήγορα σε αυτά διότι ο μηχανισμός που ρυθμίζει τη δίψα είναι λιγότερο αναπτυγμένος από ότι είναι στους ενήλικες και τείνει να εμφανίζεται αφότου έχει επέλθει η αφυδάτωση.
 
Η απώλεια του 2% των υγρών του σώματος οδηγεί σε μείωση της τάξης του 20% τόσο σε φυσικές όσο και σε διανοητικές λειτουργίες, ενώ αφυδάτωση της τάξης του 3% μπορεί να επιφέρει θερμοπληξία, ιδιαιτέρως κατά τους θερινούς μήνες ή κατά τη διάρκεια έντονης φυσικής δραστηριότητας. Ένα καλά ενυδατωμένο παιδί, είναι ένα υγιές παιδί, μιας και η αφυδάτωση προκαλεί κούραση, δημιουργεί πονοκεφάλους, κακή διάθεση αλλά και οκνηρία. Επηρεάζει ακόμα την ικανότητα συγκέντρωσης αλλά και την πνευματική διαύγεια.
 
Το νερό επίσης είναι πολύ σημαντικό καθώς βοηθάει τη βιοσύνθεση διαφόρων χημικών ουσιών, διασπά τις πρωτεΐνες, διευκολύνει την πέψη, προλαμβάνει τη δυσκοιλιότητα, αποβάλλει το πλεονάζον νάτριο από τον οργανισμό, ενυδατώνει τους ιστούς, απεκκρίνει τοξίνες μέσω της ούρησης, ρυθμίζει το βασικό μεταβολισμό και συμβάλει στην πρόληψη ασθενειών όπως η νεφροπάθειες και οι ουρολοιμώξεις.
 
Αν και τα παιδιά είναι μικρότερα σε μέγεθος από έναν ενήλικα ωστόσο θα πρέπει να καταναλώνουν μεγαλύτερες ποσότητες νερού. Στη νηπιακή ηλικία συστήνεται η κατανάλωση 900-1200 ml νερού την ημέρα, σε παιδιά προσχολικής ηλικίας 1000-1200 ml την ημέρα (δηλαδή περίπου 6-8 ποτήρια νερού) και σε παιδιά σχολικής ηλικίας πάλι 6-8 ποτήρια νερό μεγαλύτερου μεγέθους. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η Ευρωπαϊκή Αρχή για την Ασφάλεια των τροφίμων (www.efsa.europa.eu) για τα αγόρια ηλικίας 9-13 ετών συστήνεται η κατανάλωση 2,1 Lt νερού την ημέρα ενώ για κορίτσια αντίστοιχης ηλικίας συστήνεται η κατανάλωση 1,9 Lt νερού ημερησίως!
 
Η πρόσληψη νερού από τη διατροφή καλύπτει περίπου το 50% των ημερησίων αναγκών, όμως αυτό εξαρτάται και από το είδος της τροφής. Συγκεκριμένα, η ξηρά τροφή χρειάζεται περισσότερο σάλιο, άρα δημιουργεί και αυξημένη ανάγκη για νερό, επίσης κάποιες τροφές δεσμεύουν μεγαλύτερες ποσότητες νερού (τροφές πλούσιες σε κυτταρίνη-πηκτικές ύλες), είτε απαιτούν μεγαλύτερη ποσότητα χολής για την πέψης τους και κατ” επέκταση και μεγαλύτερη ποσότητα νερού (όπως τα λίπη). Τροφές που έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε νερό είναι το μαρούλι, το μπρόκολο, το πεπόνι, το γάλα, ο χυμός πορτοκάλι, το καρότο, το γιαούρτι, το μήλο, τα ψάρια ή και το ρύζι.