Πόσο κακό είναι να πίνουμε νερό κατά τη διάρκεια του γεύματος;

«…και φυσικά, να μην πίνω νερό κατά τη διάρκεια του γεύματος» είναι ένας συχνός ισχυρισμός που εμείς οι διαιτολόγοι ακούμε, όταν ολοκληρώνουμε την επεξήγηση ενός διαιτολογίου. Η ταυτόχρονη πρόσληψη νερού με το γεύμα εξακολουθεί να θεωρείται από πολλούς, όχι μόνο ως μια συμπεριφορά που δεν συμβάλλει στην απώλεια βάρους, αλλά επιπρόσθετα και ως μια μη υγιεινή συνήθεια. Ας δούμε όμως που κρύβεται η αλήθεια. 
 
Πόσο κακό είναι να πίνουμε νερό κατά τη διάρκεια του γεύματος;
 
Είναι γεγονός ότι πολλοί από εμάς συνηθίζουν να συνοδεύουν το γεύμα τους με νερό, χυμό, αναψυκτικό ή κρασί. Η πρόσληψη αυτή των υγρών αραιώνει τα γαστρικά μας υγρά και συνεπώς, επηρεάζεται ελαφρώς η διαδικασία της πέψης και πιο συγκεκριμένα, επιβραδύνεται για λίγο η διαδικασία αυτή. Από την άλλη μεριά, όμως, η πρόσληψη υγρών βοηθά στο να αυξηθεί ο όγκος του περιεχομένου του στομάχου, αυξάνοντας το ιξώδες του, δηλαδή την ικανότητα του να γίνεται πιο υδαρές, να κινείται πιο εύκολα και συνεπώς, να διευκολύνεται η δράση των συγκεκριμένων ενζύμων. Με άλλα λόγια, μπορεί να αραιώνονται ελαφρώς τα γαστρικά μας ένζυμα, ωστόσο η δράση τους γίνεται πιο εύκολη, καθώς το περιεχόμενο του στομάχου, όπου καλούνται να δράσουν, γίνεται πιο «φιλικό» για αυτά. 
 
Και αν για το νερό, η θετική του επίδραση στη διαδικασία της πέψης ίσως να μην είναι απόλυτα ξεκάθαρη, η δράση των ανθρακούχων ροφημάτων (σόδα, αναψυκτικά) είναι. Οι φυσαλίδες ανθρακικού καθώς και τα μεταλλικά στοιχεία που συναντώνται στα ανθρακούχα ροφήματα φαίνεται να ενεργοποιούν τη γαστρεντερική λειτουργία. Άλλωστε, ας μην ξεχνάμε ότι το ανθρακικό, εδώ και πολλά χρόνια, θεωρείται ως χωνευτικό. Φανταστείτε ότι τρώτε ένα «βαρύ» γεύμα, τόσο ώστε να νιώθετε ότι δεν κατεβαίνει τίποτε άλλο κάτω. Τα πεπτικά μας ένζυμα ξεκινούν τη διαδικασία της διάσπασης, αλλά στους δικούς τους αργούς ρυθμούς. Το κόστος αυτής της εργασίας είναι η παραγωγή αερίων που ευθύνονται και για το ενοχλητικό φούσκωμα, που συνήθως νιώθουμε μετά από ένα υπερβολικό γεύμα . Έτσι, νιώθουμε μια παρατεταμένη δυσφορία, καθώς η διαδικασία της πέψης προχώρα αργά. Τα αέρια αυτά ψάχνουν τρόπο για να απομακρυνθούν, αλλά μάταια. Τόσο με το νερό, αλλά κυρίως με τα ανθρακούχα ροφήματα ανοίγει ο δρόμος για τον απεγκλωβισμό των αερίων από το στόμα, προκαλώντας ερυγές (ρέψιμο) και με τον τρόπο αυτό αποσυμφοριζόμαστε και νιώθουμε πιο ευχάριστα. Συνεπώς, μπορούμε να ισχυριστούμε ότι το νερό και κυρίως τα ανθρακούχα ροφήματα διευκολύνουν την πέψη, αλλά καλό θα ήταν κατά τη διάρκεια του γεύματος να μην το παρακάνουμε.
 
Παπαλαζάρου Αναστάσιος, PhD
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος